Οι απαντήσεις του Νίκου Σοφιανού στο debate του Aftodioikisi.gr

2023-09-27

«Μεγάλος Περίπατος»: Μετά από τρία χρόνια και αρκετά εκατομμύρια δαπανημένα δεν έχει ολοκληρωθεί. Οι εργασίες του έχουν προκαλέσει ταλαιπωρία (έργα, σκόνη, κίνηση κλπ) ενώ μερίδα των πολιτών αντιδρά. Ήταν μια αναγκαία παρέμβαση για την πόλη ή συνιστά αστοχία που κόστισε στους δημότες των Αθηνών;

«Έχουν ξοδευτεί ως τώρα 13 εκατομμύρια ευρώ για να μεγαλώσουν τα μεγαλύτερα πεζοδρόμια που έχει η Αθήνα, στην Πανεπιστημίου μεταξύ άλλων και για πάνω από 3 χρόνια δημιούργησαν απίστευτη ταλαιπωρία στην πόλη.
Αυτό το έργο, είναι μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού, που βλέπει την Αθήνα ως τουριστικό προϊόν και πληρώνουν πανάκριβα οι Αθηναίοι, για να βγάζουν περισσότερα κέρδη οι ξενοδόχοι, οι επιχειρηματικοί όμιλοι του real estate και της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αυτό τον στόχο υπηρέτησε η δημοτική αρχή Μπακογιάννη. Και επειδή σε αυτό τον στόχο συμφωνούν απόλυτα και οι παρατάξεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, γι' αυτό το ψήφισαν μαζί στο δημοτικό συμβούλιο -και μάλιστα το αρχικό σχέδιο, που περιλάμβανε την πεζοδρόμηση της Αθηνάς, της Ερμού ως την Ασωμάτων, περίκλειστη την Πλάκα, δηλαδή ένα «μεγάλο προαύλιο» του τουριστικού κεφαλαίου. Μετά από κινητοποίηση εμπόρων, κατοίκων του κέντρου και παρεμβάσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης εγκαταλείφθηκε αυτό το σχέδιο.
Οι εργαζόμενοι, οι κάτοικοι της Αθήνας, μπορούν να απορρίψουν το μοντέλο Αθήνα-πάρκο ξενοδοχείων, από τα οποία μάλιστα ο δήμος δεν εισπράττει ούτε τα βασικά προβλεπόμενα (τέλος διαμονής). Γιατί μετατρέπει γειτονιές ολόκληρες σε τουριστικά κέντρα ή διασκεδαστήρια, εκτοξεύει τις τιμές των ενοικίων και εκτοπίζει τους κατοίκους της πόλης».

Υπάρχουν ζητήματα που δεν άπτονται αμιγώς των αρμοδιοτήτων του δήμου αλλά έχουν καθοριστικό ρόλο στην καθημερινότητα των πολιτών όπως τα αντιπλημμυρικά έργα. Αυτό αποτυπώθηκε προσφάτως και στην Θεσσαλία που επλήγη αγρίως από την κακοκαιρία Daniel, με δήμους και Περιφέρεια να ερίζουν περί ευθυνών και αρμοδιοτήτων. Είναι θωρακισμένη αντιπλημμυρικά η Αθήνα; Τι σκοπεύετε να πράξετε εάν εκλεγείτε;

«Δεν προχωράνε σε αναγκαία έργα προστασίας της ζωής, της περιουσίας, του φυσικού περιβάλλοντος, γιατί δεν αποδίδουν άμεσα κέρδη στους επιχειρηματικούς ομίλους. Για αυτό μιλάμε για εγκληματική πολιτική κυβερνήσεων-περιφερειαρχών και δημάρχων, ενώ η ίδια η πολιτική της ΕΕ, δεν θεωρεί «επιλέξιμα» έργα αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής θωράκισης ή προσεισμικού ελέγχου. Ή τα κέρδη των λίγων ή οι ανάγκες των πολλών: Αυτό επιβεβαιώθηκε με τραγικό τρόπο στη Θεσσαλία.
Η Αθήνα, όχι απλά δεν είναι θωρακισμένη, αλλά με ένα 20λεπτο έντονης βροχόπτωσης, γίνονται ποτάμια κεντρικές λεωφόροι και λίμνες δεκάδες γειτονιές. Κύριο πρόβλημα, είναι το δίκτυο αγωγών ομβρίων υδάτων, που έχει σχεδιαστεί δεκαετίες πριν, ενώ παραμένουν περιοχές που δεν είναι καν συνδεδεμένες με αυτό.
Ο απολογισμός της διοίκησης Μπακογιάννη σχετικά με αντιπλημμυρικά έργα είναι αποκαρδιωτικός. Ο κυβερνητικός δήμαρχος έχει μεγάλη ευθύνη για αυτή την κατάσταση! Γιατί ΔΕΝ έχει διεκδικήσει από την κυβέρνηση και την Περιφέρεια Αττικής, να δρομολογηθούν άμεσα συγκεκριμένα έργα που είναι αναγκαία.
Οι ελάχιστες «σημειακές παρεμβάσεις» που προβάλλει η δημοτική αρχή ή οι καθαρισμοί-επιδιορθώσεις στα φρεάτια ΔΕΝ είναι αντιμετώπιση του προβλήματος. Δεν εντάσσονται σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που θα προλαμβάνει και θα αντιμετωπίζει έντονα ή ακόμη και «ακραία» φαινόμενα. Η κατάσταση αυτή μπορεί να αλλάξει! Να βάλουμε μπροστά άλλες προτεραιότητες!».

Το διακηρυγμένο σχέδιο της «Διπλής Ανάπλασης» σε Λεωφόρο Αλεξάνδρας και Βοτανικό θα αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες πολεοδομικές παρεμβάσεις στην πρωτεύουσα. Μετά την υλοποίηση του έργου θα δημιουργηθεί ένας πράσινος «πνεύμονας» στην περιοχή προς όφελος των κατοίκων ή ελλοχεύει ο κίνδυνος περαιτέρω τσιμεντοποίησης και πληθώρας νέων καταστημάτων;

«Η «Διπλή Ανάπλαση» είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των προτεραιοτήτων που έχει και η δημοτική αρχή Μπακογιάννη. Σε αυτές ταυτίζονται και οι συνδυασμοί ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ που ψήφισαν το σχέδιο.
Δίνονται 255 εκατ.ευρώ -κρατικό και δημοτικό χρήμα- για να φτιαχτεί ένα γήπεδο που θα ανήκει για 99 χρόνια στον ιδιοκτήτη μιας Α.Ε. και παράλληλα φτιάχνουν ένα τεράστιο επιχειρηματικό πάρκο. Με τα λεφτά των Αθηναίων και συνολικά του ελληνικού λαού, επιδοτούν μπίζνες και κέρδη εκατομμυρίων.
Τα περί «πράσινου πνεύμονα» θα μπορούσε να είναι απλά το «τυράκι» για να αποσπάσουν τη συναίνεση των Αθηναίων, αλλά η πραγματικότητα δεν είναι καν αυτή που παρουσιάζει παραπλανητικά ο κ. Μπακογιάννης.
Η περιοχή του Ελαιώνα και Βοτανικού είναι 2.120 στρεμμάτων εντός δήμου Αθηναίων. Το πράσινο που θα φτιαχτεί θα είναι περίπου 88 στρέμματα, ενώ με την εφαρμογή του σχεδίου προχωράνε μεγάλες επενδύσεις που θα χτίσουν δεκάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα. Άρα ναι, τσιμεντοποίηση του Ελαιώνα και του Βοτανικού είναι η "τούρτα" με ένα μικρό "κερασάκι" πρασίνου.
Και στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, στα 17 στρέμματα του νυν γηπέδου του Παναθηναϊκού, το σχέδιο προβλέπει λίγα στρέμματα με γκαζόν και θάμνους, αφού το υπόγειο πάρκινγκ που θα φτιαχτεί, δεν επιτρέπει υψηλή βλάστηση».

Μια σειρά από πάρκα (Πάρκο Κύπρου & Πατησίων, Δρακόπουλου, το παρκάκι στην Αγία Βαρβάρα στα Άνω Πατήσια) καθώς και άλλοι μικρότεροι τελούν υπό εγκατάλειψη. Ταυτόχρονα, ο δήμος έχει απαλλοτριώσει μια σειρά από εγκαταλελειμμένα ακίνητα. Τι πρόκειται να κάνετε επ' αυτού;

«Δεν έχουμε το περιθώριο να αφήσουμε ούτε ένα τετραγωνικό πράσινου. Η ασφυκτική κατάσταση στην Αθήνα θα γίνει χειρότερη, αφού την τελευταία 7ετία έχει καεί το 33% του πράσινου της Αττικής.
Δεν είναι στις προτεραιότητες του Δημάρχου της ΝΔ να δώσει ουσιαστικές ανάσες ανακούφισης. Ούτε τα «πάρκα τσέπης» των λίγων τετραγωνικών, ούτε τα πάρκα με ημερομηνία λήξης (Δρακόπουλου, Θερμίδα, ΒΟΤΡΥΣ) είναι απάντηση στις ανάγκες. Ούτε βέβαια να "φυτέψουμε" το Μουσείο 14.000 τ.μ. μέσα στον κοινόχρηστο χώρο πρασίνου της Ακαδημίας Πλάτωνος.
Δική μας προτεραιότητα είναι η ικανοποίηση των διεκδικήσεων για ελεύθερους χώρους πρασίνου, αναψυχής. Αυτά για τα οποία 4 χρόνια η διοίκηση Μπακογιάννη δεν έκανε τίποτα:
- εκατοντάδες στρέμματα που έχει πάρει -και πληρώσει- ο Δήμος και είναι σε εγκατάλειψη. 450 στρέμματα (πρώην στρατόπεδα) στο Πάρκο Γουδή που δεν τα αξιοποιεί ο δήμος. 65 στρέμματα στον Ποδονίφτη και το πάρκο της Γκράβας που είναι παρατημένα. Τα 9 στρέμματα στους λαχανόκηπους.
- δεκάδες χώρους με αποφάσεις να απαλλοτριωθούν ως κοινόχρηστοι χώροι για πράσινο και άλλες χρήσεις, παραμένουν στα χαρτιά, γιατί δεν υλοποιούν τις απαλλοτριώσεις, με κίνδυνο να χαθούν.
- δεκάδες άλλους χώρους, πολλών στρεμμάτων που πρέπει άμεσα να αποφασιστεί η απαλλοτρίωση τους και να εξασφαλιστούν χρήματα. Άμεσα αναπλάσεις των 14 πλατειών που "περιμένουν" εδώ και χρόνια».

Η Αθήνα συνεχίζει να αντιμετωπίζει έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Μπορεί να υπάρξει δημοτική παρέμβαση στο πρόβλημα και αν ναι, σε ποια κατεύθυνση;

«Η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι αποτέλεσμα μιας συνολικής πολιτικής που έχει υποβαθμισμένες τις δημόσιες συγκοινωνίες στην Αττική. Το πρώτο που πρέπει να κάνει η δημοτική αρχή είναι η πίεση προς την κυβέρνηση και η διεκδίκηση για ένα πιο πυκνό δίκτυο ΜΜΜ, με συχνότερα δρομολόγια ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να μετακινούνται γρήγορα, με ασφάλεια και φθηνότερο εισιτήριο.
Η δημοτική αρχή, όπως και οι προηγούμενες, κάνουν πλάτες στις κυβερνήσεις στην υποβάθμιση και ιδιωτικοποίηση των δημόσιων συγκοινωνιών. Οι παρεμβάσεις αξιοποιούν το πρόβλημα αποκλειστικά ως μέτρο φορομπηξίας, όπως με το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.
Ο δήμος εισπράττει πάνω από 10 εκ.€ κάθε χρόνο (7 εκ. από κλήσεις και 3,5εκ. από κάρτες), ενώ πρόθεση του κ. Μπακογιάννη είναι η επέκτασή του και σε άλλες περιοχές. Αντίθετο παράδειγμα δίνει ο δήμος της Πάτρας, όπου η στάθμευση είναι 0,5€ αντί για 6€ στην Αθήνα για τις 3 ώρες.
Επιπλέον, η διοίκηση Μπακογιάννη δε λέει κουβέντα για την υπογειοποίηση των γραμμών του ΟΣΕ. Πέρα από την ανεπάρκεια των μέτρων ασφαλείας για τις 18 διαβάσεις με τους 7 νεκρούς τα τελευταία χρόνια, η απαίτηση των κατοίκων για υπογειοποίηση αποτελεί αναγκαιότητα και για κυκλοφοριακούς λόγους, για να μην κόβονται στη μέση περιοχές της 3ης και 4ης δημοτικής κοινότητας από τις γραμμές του σιδηροδρόμου».

Ποιες είναι οι προτεραιότητες, το όραμά σας, για την Αθήνα μετά από πέντε χρόνια; Ποια φιλοδοξείτε να είναι η εικόνα της γενέτειρας της δημοκρατίας εάν εκλεγείτε δήμαρχος;

«Η Λαϊκή Συσπείρωση είναι η μόνη ρεαλιστική μαχητική αξιόπιστη απάντηση απέναντι στη δημοτική Αρχή που δουλεύει για τα συμφέροντα των λίγων (ξενοδόχων, εταιρειών βραχυχρόνιας μίσθωσης και real estate, μεγαλοεργολάβων). Απέναντι στη στρατηγική για μια Αθήνα τουριστικό - επιχειρηματικό κέντρο, με την οποία συμφωνούν και στήριξαν μαζί με το δήμαρχο της ΝΔ, οι συνδυασμοί ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ.
Μπορούμε να βάλουμε άλλες προτεραιότητες και ιεραρχήσεις, που θα έχουν κριτήριο τα συμφέροντα των λαϊκών οικογενειών και των παιδιών τους. Χρειαζόμαστε μια δημοτική αρχή σύμμαχο των πολλών και όχι εχθρό τους, η οποία την επόμενη 5ετία θα είναι αποφασισμένη να κάνει πολλά:
-Για "ανάσες" σε εργαζόμενους και μικροεπαγγελματίες, με μεγάλη μείωση των τελών σε κατοικία, επαγγελματική στέγη. Να μπει φρένο στη φορολεηλασία, στο κυνήγι των προστίμων. Να γίνει συμβολική η συμμετοχή σε ανταποδοτικές υπηρεσίες.
-Για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού απέναντι στην υποστελέχωση. Για να μπει φρένο στις ιδιωτικές εταιρείες, που καταβροχθίζουν δεκάδες εκατομμύρια.
-Για την υλοποίηση ενός μεγάλου τεχνικού προγράμματος για τη σχολική στέγη: Για ανέγερση νέων σχολείων, για αναγκαίες επισκευές-ανακαινίσεις στο γερασμένο κτιριακό δυναμικό της πόλης. Για άμεση στέγαση της προσχολικής αγωγής που είναι σε κοντέινερ. Για πρόγραμμα διεύρυνσης του δικτύου των βρεφονηπιακών σταθμών που χρόνια συρρικνώνεται.
-Για να ικανοποιηθούν διεκδικήσεις για ελεύθερους χώρους, πρασίνου, αναψυχής, πολιτισμού. Για 130 Παιδικές χαρές σε κάθε γειτονιά, γήπεδα και κολυμβητήρια σε κάθε Δημοτική Κοινότητα.
-Για να δυναμώσει ο αγώνας ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά και την πολιτική"διαχείρισης της βλάβης". Δεν είναι οι πιάτσες του θανάτου μια κανονικότητα στην πόλη.
Και όλοι αυτοί οι στόχοι σχεδιάζονται μαζί με το λαό της πόλης και όλους τους φορείς – συλλόγους – σωματεία – συλλογικότητες».

Το Debate των υποψηφίων δημάρχων που απάντησαν στις ερωτήσεις των υποψηφίων δημάρχων μπορείτε να το διαβάσετε και εδώ