Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (08/11/2021) - Για το ΣΒΑΚ του Δήμου Αθηναίων
Τοποθέτηση της "Λαϊκής Συσπείρωσης" για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 8 Νοέμβρη 2021
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αποτελούν ουσιαστικά ένα εργαλείο απορρόφησης χρημάτων του Πράσινου Ταμείου για την εκπόνηση μελετών στα πλαίσια της διευκόλυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στις πόλεις. Οι πόροι του Πράσινου Ταμείου δίνονται με την προϋπόθεση οι μελέτες να συμβάλλουν στην καπιταλιστική ανάπτυξη.
Πατώντας πάνω σε υπαρκτές ανάγκες, το ΣΒΑΚ του Δήμου Αθηναίων προωθεί την υλοποίηση των μελετών που υποτάσσονται στις αστικές αναπλάσεις της πρωτεύουσας και εξυπηρετούν την αλλαγή χρήσεων γης, προς όφελος των συμφερόντων των μεγάλων τουριστικών επενδύσεων και των διεθνών αλυσίδων εμπορίου και διασκέδασης.
Ως περιοχή παρέμβασης ορίζεται η περιοχή του μικρού δακτυλίου και οι μελέτες -με ελάχιστες εξαιρέσεις- αφορούν κυρίως το κέντρο της Αθήνας: Ανάπλαση Πλατείας Θεάτρου, Σύνδεση Στρέφη-Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Διπλή Ανάπλαση, Ενοποίηση Πνευματικού Τριγώνου, Μεγάλος Περίπατος, Επέκταση Μεγάλου Περιπάτου, Ανάπλαση οδού Σόλωνος, Ανάπλαση του Άξονα Πειραιώς-Σταδίου. Όλα αυτά, μαζί με την μεταφορά Υπουργείων στην Πυρκάλ και την αξιοποίηση κτιρίων στις περιοχές φιλέτα του κέντρου, μας αποκαλύπτουν σχεδιασμούς για ένα κέντρο που θα αξιοποιείται αποκλειστικά για το εμπορικό και τουριστικό κεφάλαιο.
Δεν πρόκειται για προσέγγιση που πάει να λύσει τις πραγματικές σύγχρονες ανάγκες των κατοίκων και των εργαζόμενων του μεγαλύτερου Δήμου της χώρας, ούτε από άποψη μετακίνησης, ούτε θωράκισης και προστασίας, όπως αποδείχθηκε με τις πρόσφατες πλημμύρες, διότι αυτά πρέπει να τα βλέπουμε παράλληλα με την ανάγκη για ελεύθερους χώρους, σύγχρονα σχολεία και παιδικούς σταθμούς (όχι σε λυόμενα), αθλητικούς χώρους, παιδικές χαρές.
Στην πράξη, προτείνεται να λυθούν τα υπαρκτά προβλήματα κινητικότητας με ποδηλατοδρόμους, με πατίνια, με επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, με αστικά διόδια. Δεν φτάνουν δηλαδή τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας και οι φόροι στα καύσιμα, οι κάτοχοι ΙΧ πρέπει να ξαναπληρώσουν για να μετακινηθούν. Η επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης κατά 15% στην πενταετία και 25% στην δεκαετία και η μείωση της παρόδιας ελεύθερης στάθμευσης από το 38,8% που είναι σήμερα στο 24% στη δεκαετία, σημαίνουν ότι 3 στις 4 θέσεις στάθμευσης θα είναι επί πληρωμή χαρατσώνοντας ακόμα περισσότερο τους κατόχους ΙΧ.
Αντίθετα, η κατάσταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που είναι γνωστή σε όλους, με τα αραιά δρομολόγια και το στοίβαγμα των επιβατών χωρίς κανένα μέτρο προστασίας σε όλη την περίοδο της πανδημίας, δεν πρόκειται να βελτιωθεί.
Δεν μπαίνει κανένας στόχος για την συχνότητα των δρομολογίων σε λεωφορεία και τρόλλεϋ. Μπαίνει ως στόχος η αντικατάσταση του 10% του στόλου της ΕΘΕΛ με λεωφορεία νέας τεχνολογίας, χωρίς να μιλάμε για αύξηση του στόλου και προσλήψεις οδηγών και τεχνικού προσωπικού που ζητάνε τα σωματεία των εργαζομένων για να κυκλοφορούν περισσότερα οχήματα.
Για το τραμ δεν προβλέπεται καμία βελτίωση της συχνότητας τις ώρες αιχμής στην επόμενη δεκαετία. Αντίθετα προτάσσεται η ανάπτυξη κλάδου μέσου σταθερής τροχιάς (τραμ ή μετρό) για το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Η χρήση των λεωφορειόδρομων και από το ποδήλατο θα μειώσει κι άλλο την συχνότητα των δρομολογίων και θα αυξήσει τον κίνδυνο για τους ποδηλάτες. Η έλλειψη οργανωμένων ποδηλατοδρόμων δεν μπορεί να υποκατασταθεί με εμβαλωματικές λύσεις.
Συμπερασματικά, το ΣΒΑΚ ενισχύει την κατεύθυνση του Ρυθμιστικού Σχεδίου για την ανάπτυξη της Αττικής ως ένα διαμετακομιστικό κέντρο μεταφορών, εμπορευμάτων και τουρισμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στα πλαίσια του καπιταλιστικού ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρηματικών ομίλων, που κανένα όφελος δεν έχει για τα λαϊκά στρώματα. Γι' αυτό και το καταψηφίζουμε.