Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (15/06/2022) - Χ. Βουρδουμπάς: "Φέτος, η ειδική αγωγή είχε 1.500 λιγότερες προσλήψεις και 6.000 παιδιά εκτός δημόσιων δομών…"

2022-06-16

Συζήτηση προ ημερήσιας διάταξης για τα προβλήματα των ειδικών Σχολείων έγινε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Ιουνίου 2022, έπειτα από αίτημα και της Λαϊκής Συσπείρωσης, την ώρα που έξω από το Δημαρχείο πραγματοποιούταν παράσταση διαμαρτυρίας από τον Ενιαίο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ Αττικής και Νήσων, συλλόγους γονέων ειδικών σχολείων και άλλους φορείς.

Στην τοποθέτηση του ο Χάρης Βουρδουμπάς, δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, επισήμανε τα εξής:

«Ακούστηκαν σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο συγκεντρωμένα τα προβλήματα σε σχέση με τα ειδικά σχολεία από αυτούς οποίοι τα βιώνουν με το πιο οξυμένο τρόπο.
Παρόλα αυτά, πρέπει να σχολιάσω το γεγονός ότι η δημοτική Αρχή αναγκάστηκε να γίνει ξεχωριστή συζήτηση, έστω και εκτός ημερήσιας γι' αυτό το ζήτημα, γιατί όλες τις υπόλοιπες φορές που έχουν τεθεί τα προβλήματα μεμονωμένα, από την πλευρά μας και από άλλες παρατάξεις, οι απαντήσεις που παίρναμε ήταν στην καλύτερη περίπτωση αποσπασματικές, ενώ σε άλλες περιπτώσεις δεν παίρναμε καμία απάντηση.
Όπως αναφέρει και το κάλεσμα της κινητοποίησης, η Αθήνα, η πρωτεύουσα της χώρας έχει τα λιγότερα ειδικά σχολεία, τα πιο επικίνδυνα και ακατάλληλα κτίρια για παιδιά με αναπηρία.
Δεν γίνεται να μην ξέρετε τα προβλήματα. Έχουν υπάρξει επιστολές από Συλλόγους εκπαιδευτικών, από Συλλόγους γονέων. Και εμείς έχουμε αναδείξει μία σειρά από ζητήματα και παραδείγματα: για το 1ο Ειδικό στην ΕΛΕΠΑΠ, για το 6ο Ειδικό στο Βουστάσιο, για το 9ο και το 10ο Ειδικό Δημοτικό. Για το ΕΕΕΕΚ Αθηνών για το οποίο η δική μας πρόταση ήταν να πάει στο κτίριο της οδού Πρασσά...
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ειδικά σχολεία είναι χαρακτηριστικά της πολιτικής που ασκείται από όλες τις κυβερνήσεις -όχι μόνο τη σημερινή- και από όλες τις δημοτικές αρχές -όχι μόνο τη σημερινή. Η λογική των Κυβερνήσεων είναι η "ατομική ευθύνη" για αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων και η επιβάρυνση του κόστους από τις ίδιες τις οικογένειές τους. Είναι δηλαδή η άλλη όψη της κρατικής αναισθησίας. Αυτή η πολιτική μετατρέπει την ειδική εκπαίδευση σε πεδίο επιχειρηματικής δράσης από τη μία και της "φιλανθρωπίας" από την άλλη.
Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι την φετινή σχολική χρονιά, που τώρα τελειώνει, οι συνολικές προσλήψεις προσωπικού για την ειδική αγωγή ήταν σχεδόν 1.500 λιγότερες από πέρυσι (για Παράλληλη Στήριξη, στα Ειδικά Σχολεία, στα ΚΕΔΑΣΥ). Και αυτές οι ελλείψεις αφορούν τις υπάρχουσες δημόσιες δομές, όχι αυτές που πραγματικά είναι ανάγκη να υπάρξουν. Αυτή είναι η κατάσταση σε σχέση με την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα.
Σήμερα ελπίζουμε, οι άνθρωποι που έχουν έρθει στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά και αυτοί που είναι τώρα έξω από το Δημαρχείο, φεύγοντας από εδώ, να μην ακούσουν μόνο όμορφα λόγια και συμπάθεια, αλλά να ακούσουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις και χρονοδιάγραμμα για βελτίωση της κατάστασης, για όλα όσα πρέπει να γίνουν μέχρι το Σεπτέμβρη. Έχουν χορτάσει αυτοί οι άνθρωποι από όμορφα λόγια. Να υπάρξουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για βελτιώσεις στην υπάρχουσα υποδομή, αλλά και χρονοδιάγραμμα για το πότε θα χτιστούν καινούργια κτίρια.
Δεν μπορεί η δημοτική Αρχή να πετά διαρκώς την μπάλα στην εξέδρα. Να είναι γρήγορη και αποτελεσματική σε συγκεκριμένα πράγματα και να αφήνει γενικά εκτός συζήτησης τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα στην Αθήνα. Ο Δήμος της Αθήνας έχει σημαντικό μερίδιο ευθύνης στο ζήτημα των υποδομών.
Εκφράζουμε τη στήριξή μας στην κινητοποίηση που γίνεται σήμερα, όπως και στις πρωτοβουλίες που προγραμματίζονται για τις 18 Ιούνη, που είναι και η Πανελλαδική Ημέρα Δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία».

Δυναμικές παρεμβάσεις συλλόγων γονέων & εκπαιδευτικών

Πλήθος κόσμου διαδήλωσε έξω από το Δημαρχείο της Αθήνας για το συγκεκριμένο θέμα, ενώ παράλληλα εκπρόσωποι συλλόγων και μαζικών φορέων έκαναν παρέμβαση στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε.

Από τον Ενιαίο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ Αττικής και Νήσων, ο Γ. Μπιλής ανέδειξε τα «τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ειδικά σχολεία στον μεγαλύτερο Δήμο της χώρας, με κτίρια που είναι ακατάλληλα και επικίνδυνα» διεκδικώντας «να σταματήσει ο εμπαιγμός, να δοθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, να φτιαχτεί ένα ασφαλές ΕΕΕΕΚ (Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) στο Δήμο της Αθήνας για τα παιδιά που τελειώνουν τα ειδικά Σχολεία και που αναγκάζονται να μετακινηθούν σε άλλους δήμους της Αττικής, να φτιαχτούν τα ειδικά σχολεία ώστε να είναι κατάλληλα και ασφαλή και να χτιστούν νέα ειδικά σχολεία.»

Από τον Σύλλογο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης "Αριστοτέλης", η Π. Τόλη στην παρέμβαση της δήλωσε ότι «είμαστε στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, δεν μπορούμε να δεχτούμε συνθήκες εκπαίδευσης των παιδιών μεσαιωνικού τύπου... Διεκδικούμε κτίρια και σχολεία που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών.»

Από τον Σύλλογο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης "Ρόζα Ιμβριώτη", η Θ. Δριμάλα έθεσε το ζήτημα της ακαταλληλότητας και του κτιριακού προβλήματος του 1ου & 2ου ειδικού Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Αθήνας, στην ΕΛΕΠΑΠ, και την ανάγκη που προκύπτει για τη μεταστέγαση τους, τονίζοντας ότι «είναι δικαίωμα η ειδική αγωγή να είναι δημόσια και δωρεάν σε κτίρια σύγχρονα που να μπορούν να καλύψουν τις ειδικές ανάγκες των παιδιών.»

Από τον Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του 6ου ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, η Δ. Κατσιμάνη έθεσε το ζήτημα «για τη στέγαση του ανύπαρκτου μέχρι σήμερα ΕΕΕΕΚ στον δήμο της Αθήνας, για τα παιδιά που τελειώνουν τα ειδικά Σχολεία, με αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να πρέπει να μετακινηθούν στα ΕΕΕΕΚ άλλων Δήμων.»

Παρέμβαση της Λιάνας Κανέλλη για τη στήριξη της κινητοποίησης

Παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο έγινε και από την βουλευτή του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, η οποία επισήμανε ότι: «Οι γονείς έχουν μια αγανάκτηση που δεν μπορεί κανένας να την μοιραστεί και να την κατανοήσει. Έχουν αξεπέραστα προβλήματα σε πολύ δύσκολους καιρούς.
Στην Αθήνα, 7 χιλιάδες παιδιά έχουν ανάγκη από ειδικά σχολεία. Αυτή τη στιγμή καλύπτονται οι ανάγκες 500 παιδιών που είναι ενταγμένα και άλλων περίπου 500 παιδιών με την παράλληλη στήριξη. Υπάρχουν δηλαδή 6.000 παιδιά εκτός δημόσιων δομών. Είναι σημαντικό επίσης πως θα περάσουν όλα αυτά τα παιδιά το καλοκαίρι.
Ο Δήμος της Αθήνας θα πρέπει να αξιοποιήσει το καλοκαίρι ώστε μέχρι το Σεπτέμβρη που θα ανοίξουν τα σχολεία:

- να οργανωθεί η μεταφορά των παιδιών από και προς τις υπάρχουσες δομές, για την οποία οι γονείς σήμερα αφιερώνουν μέχρι και δύο ώρες

- να φροντίσει την υποδομή του εξαερισμού του 6ου ειδικού Δημοτικού Σχολείου

- να πιέσει, ως ο πρώτος Δήμος της χώρας, για τη στελέχωση των σχολείων με το απαραίτητο προσωπικό».